integracja sensorycznawiedzieć więcej

Autyzmem się nie zarazisz!

2 kwietnia obchodziliśmy Dzień Świadomości Autyzmu. Zupełnie przypadkiem natknęłam się na Ogólnopolskie Badanie Świadomości Autyzmu wykonane na zlecenie Fundacji JiM. Z jednej strony widzę coraz więcej akcji medialnych mających uświadomić społeczeństwo czym autyzm jest. Z drugiej – trochę załamałam ręce. Wśród badanych były osoby, które obawiały się możliwości zarażenia się!!!!  Dlatego dziś trochę teorii. Zacznijmy od tego, że autyzmem się nie zarazisz!

Kilka słów o tym czym jest AUTYZM

Autyzm to nie choroba! Oficjalna medycyna traktuje autyzm i inne zaburzenia ASD (zaburzenia ze spektrum autyzmu) jako stan, a nie chorobę. O chorobie mówimy, gdy istnieją konkretne i znane przyczyny oraz dynamika przebiegu. “W przypadku ASD, pomimo znaczącego postępu wiedzy, wciąż niewiele wiemy o przyczynach. Obecnie autyzm i inne zaburzenia z kręgu ASD zaliczamy do grupy zaburzeń neurorozwojowych. Oznacza to, występowanie zaburzenia funkcji zarówno od strony neurologicznej, jak i psychiatrycznej. Np. zaburzenia odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych to oczywiście neurologia, ale już zaburzenia w zakresie teorii umysłu mają charakter poznawczy, lokują się więc w części psychiatrycznej, przy czym należy pamiętać, że ich podłoże jest jednak neurologiczne.”*

Autyzm u każdej osoby może objawiać się inaczej, taka sama diagnoza może dotyczyć  bardzo różnych zachowań i możliwości. Dlatego mówi się o spektrum zaburzeń – od łagodnych objawów do tych wpływających na wszystkie sfery życia. “Autyzm nie jest chorobą, ale innym sposobem postrzegania świata i myślenia.”*

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju dziecka o podłożu neurologicznym. Autyzmu nie da się wyleczyć. Dotyka wielu obszarów życia. Autyzm diagnozuje się już u 1 na 100 dzieci. Dzieci z autyzmem nie mówią lub mówią słabo, czasami używają innych form komunikacji np. gesty, wskazywanie obrazków w specjalnych książkach do komunikacji, pisanie. Te osoby, które świetnie posługują się mową wysławiają się w sposób, który czasem może wydawać się usztywniony, albo nieadekwatny do sytuacji.

Osoby autystyczne nie wchodzą w relacje i interakcje np. nie zwracają uwagi na pokazywane zabawki, nie reagują na imię i unikają kontaktu. Mogą przejawiać stereotypowe zachowania i zabawy takie jak trzepie rączkami, używanie nietypowych przedmiotów do zabawy, układanie zabawek w długie rzędy, fascynujące może stać się obracające się kółko samochodu czy inne powtarzalne czynności.

Objawy autyzmu dotyczą głównie nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi, umiejętności komunikowania się i przywiązania do schematów. Osoby z autyzmem w wielu sytuacjach mogą nie rozumieć zachowania innych ludzi i ciężko nawiązywać im zwykły, swobodny kontakt. Nie oznacza to, że wolą być samotne. Nawet osoby z autyzmem, które wydają się nie zauważać bliskich, mają takie same potrzeby nawiązywania relacji.

Często w autyzmie występuje przywiązanie do jednego wzorca lub rutyny w myśleniu i zachowaniu np. chodzenie zawsze tą samą drogą do szkoły albo tzw. stereotypowe zachowania czyli ogromne zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy.

Osoby z autyzmem inaczej odbierają otaczający je świat. Autyzm może powodować nadwrażliwość na bodźce. Nawet delikatny dotyk może sprawiać realny i fizyczny ból lub odwrotnie – nawet silne uderzenie jest ledwo wyczuwalne. Nadwrażliwość na dźwięki czy kolory sprawia, że osoby z autyzmem łatwo ulegają przebodźcowaniu.

WHAT IS AUTISM ?This man explains what is autism using digital animation.Tag and share your Friend

Opublikowany przez Autism Awareness Society 30 lipca 2017

Ogólnopolskie Badania Świadomości Autyzmu

Fundacja JiM zleciła wykonanie Ogólnopolskiego Badania Świadomości Autyzmu i powiem szczerze, że kilka wniosków z raportu mnie przeraziło!

Prawie połowa respondentów odmawia osobom ze spektrum prawa do małżeństwa.  20% respondentów nie chce, by osoby z autyzmem miały własne dzieci. Jedynie 11 % deklaruje, że wie dokładnie na czym autyzm polega.

Stereotypy dotyczące przyczyn autyzmu są mniej popularne od świadomości, że dziecko z autyzmem może urodzić się w każdej rodzinie. Sporo osób ma problem z odrzuceniem myślenia o autyzmie w kategoriach zaraźliwej choroby lub konsekwencji złego wychowania.

Największą trudność sprawiły pytania dotyczące częstości diagnozowania autyzmu (tylko 10% Polaków udzieliło poprawnej odpowiedzi – pozostali sądzą, że autyzm jest dużo rzadziej diagnozowany, niż rzeczywiście ma to miejsce).  46% Polaków wierzy, że więcej niż połowa osób z autyzmem ma ponadprzeciętną zdolność w pewnej, wąskiej, dziedzinie. Tymczasem, tego typu zdolności dotyczą dużo mniejszej liczby osób z autyzmem (ok. 10%). Łączenie autyzmu z ponadprzeciętnymi zdolnościami może po części być związany z faktem, że głównym źródłem informacji na temat autyzmu wśród Polaków są filmy i seriale, które najczęściej właśnie w ten sposób przedstawiają bohaterów autystycznych.

Zastanawiając się nad objawami autyzmu, Polacy najczęściej wymieniają trudności związane z życiem społecznym (problemy z nawiązywaniem kontaktów, komunikacją, rozpoznawaniem emocji). Ponad połowa Polaków postrzega osoby z autyzmem jako zdolne do pracy zawodowej. Prawie połowa sądzi również, że są one w stanie założyć rodzinę.

Z drugiej strony, aż 40% nie wierzy w to, że dzieci z autyzmem są w stanie poradzić sobie w zwyczajnej szkole. Być może Polacy nie wierzą w to, że tradycyjna szkoła dysponuje właściwymi programami, umożliwiającymi rozwój talentów, o których wcześniej wspomniano. Może tutaj chodzić też o obawy przed innymi barierami, np. brak zrozumienia autyzmu ze strony rówieśników, rodziców dzieci bez autyzmu lub samych nauczycieli. Prawie 20% Polaków sądzi, że stanowią one zagrożenie dla innych, a 30% jest zdania, że zagrażają samym sobie. Co piąty z badanych Polaków odmawia osobom z autyzmem takich cech, jak: życzliwość oraz przyjacielskość. Jeszcze więcej Polaków dopatruje się wśród osób z autyzmem niekompetencji (28%).

Ponad połowa badanych ma świadomość, że dziecko z autyzmem może urodzić się w każdej rodzinie. Mimo to, ponad 10% Polaków wierzy w to, że autyzm może powstać w wyniku złego wychowywania dziecka!

Większość Polaków nie ma wątpliwości, co do tego, że zarówno osobom dorosłym, jak i dzieciom z autyzmem, powinno przysługiwać prawo do bezpłatnej terapii. Zdaniem większości (od 64 do 66%) osoby te powinny mieć również prawa do pracy i edukacji: zarówno specjalnej, jak i z osobami zdrowymi.

JAK POMÓC osobom z autyzmem?

Osoby z autyzmem, niezależnie od wieku, liczą na Twoją akceptację i zrozumienie. Twoja reakcja jest ważna również dla ich rodzin! Jeśli w Twoim otoczeniu jest osoba z autyzmem, pamiętaj że możesz pomóc!

  • Nie oceniaj, nie krytykuj, nie dawaj dobrych rad – zamiast tego możesz zapytać jak możesz pomóc. Rodzina i najbliżsi będą to wiedzieć najlepiej!
  • Nie odtrącaj dzieci i osób z autyzmem. Być może ich zachowanie wyda się niewłaściwe, ale osoby z autyzmem również pragną mieć kolegów, budować relacje i liczyć na czyjąś życzliwość.
  • Mów prosto i zrozumiale. Unikaj skomplikowanych zdań, sarkazmu czy żartów bo możesz zostać niezrozumiany. Staraj się zachowywać spokojnie, nie wykonywać gwałtownych ruchów.
  • Nie inicjuj kontaktu fizycznego. Przytulanie, głaskanie czy dotykanie może sprawić, że dziecko się wystraszy.
  • Jeżeli czegoś nie wiesz – pytaj! Rodzice, opiekunowie czy osoby z autyzmem będą najlepiej wiedzieć czego oczekują od drugiej osoby i jakich zachowań wolą unikać.

*info ze strony Fundacji JiM 

Edukacja, edukacja, edukacja. Bez niej nic nie osiągniemy w żadnej dziedzinie!

Akcje medialne swoje, wiedza Polaków swoje a pani/pan w sklepie, w parku, na poczcie… i tak będzie zaczepiać dziecko, serwując jemu i jego rodzicom super rady jak “poradzić sobie” z “rozpieszczonym” dzieckiem albo jaka kara (zabierze Cię pan jak będziesz się tak zachowywał) spotyka “niegrzeczne” dzieci albo po prostu strzeli komentarz o “młodych” co to nie potrafią sobie z dzieckiem poradzić. A!!! Zapomniałabym o moim ulubionym: “te całe autyzmy to wymysł! Za moich czasów tego nie było. Dziecko się miało słuchać rodziców. Teraz to ciągle coś wymyślają – taka moda!!!”

Nie komentujmy, nie oceniajmy, nie krytykujmy!

 

PS. Jeśli chciałabyś/ chciałbyś w jakikolwiek sposób wesprzeć, pomóc – na stronie POLSKA NA NIEBIESKO znajdziesz info co możesz zrobić. Możesz wpłacić darowiznę, możesz pobrać i wydrukować plakat i ulotkę informacyjną (zostawić je w szkole, placówce terapeutycznej czy przedszkolu), poinformować swoich znajomych o kampanii w mediach społecznościowych. Jest wiele możliwości pomocy 🙂  

*http://synapsis.org.pl/autyzm/faq-252/495-czy-autyzm-to-choroba
*https://polskiautyzm.pl/autyzm/
*http://www.polskananiebiesko.pl/
blog projekt rodzinaZostaw komentarzUdostpnij postBlog Projekt Rodzina na FBBlog Projekt Rodzina na Instagram
Tags:

8
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
JolaMama pod prądKarolina Smykswiat karinkimamma-pcheła Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karolina Smyk
Gość
Karolina Smyk

Co tu mówić o panu/pani na poczcie, w sklepie czy w parku, jak ja nawet od teściowej usłyszałam, że to, że mój syn ma autyzm , jest moją winą. Ręce opadają. 🙁

mamma-pcheła
Gość

Przykre jest to, że świadomość ludzi w temacie autyzmu jest tak niewielka 🙁

swiat karinki
Gość

Niestety świadomość o autyzmie jest bardzo niska, ludzie uważają że autyzm to tylko te skrajne przypadki, a w przypadku pozostałych zaburzeń uważa się że dziecko jest niegrzeczne i niestety wielu rodziców nie wie że pewne zachowania ich dzieci skądś wynikają. I dobra terapia by im pomogła lepiej funcjonować

Mama pod prąd
Gość

Bardzo ważny tekst. Niestety wciąż w naszym społeczeństwie jest za mało wiedzy na ten temat. Czytając Twój tekst, przypomniałam sobie o wspaniałej książce, “Dziwny przypadek psa nocną porą”. Jest ona napisana z punktu widzenia chłopca z zespołem Aspergera, czyli na odmianę autyzm. Dużo można z niej się nauczyć. Pozwala zrozumieć osoby autystyczne.