integracja sensorycznawychowuj nie wariuj

Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – ADHD w tle.

Trening umiejętności społecznych (TUS)  to nic innego jak uczenie umiejętności społecznych. Jest to metoda terapii, która ma za zadanie zmniejszenie deficytów w zakresie kompetencji społecznych, tak aby nauczyć skuteczniejszego radzenie sobie w życiu. Umiejętności społecznych uczymy się obserwując otoczenie. Istnieje jednak duża grupa zaburzeń, w których ten mechanizm jest niesprawny.

Napotykając na dziecko, które zachowuje się niewłaściwie, nie przestrzega norm społecznych, zwykle myślimy, że zostało źle wychowane, albo, że dostało niewłaściwe wzorce. Jednak nie zawsze tak musi być.

Dla kogo Trening Umiejętności Społecznych?

Są dzieci, które, mają kłopot z przyswajaniem umiejętności społecznych mimo nawet najlepszych wzorców. Są to dzieci mające trudności z rozumieniem zasad społecznych, z rozpoznawaniem emocji, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z ADHD, dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym, ale również dzieci nieśmiałe, lękliwe, mające problemy z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami czy adaptacją w nowych okolicznościach.

Zajęcia TUS skierowane są do każdego, kto przejawia trudności w funkcjonowaniu społecznym.

Czym są umiejętności społeczne?

Umiejętności społeczne pozwalają nam swobodnie funkcjonować w społeczeństwie, nawiązywać znajomości i przyjaźnie. Natomiast brak tych umiejętności może powodować nieprzyjemne/ niezręczne sytuacje. Wysyłając do otoczenia sprzeczne sygnały, mając problem ze zrozumieniem czyiś intencji, zamiarów.

Poziom naszych umiejętności społecznych wpływa na odbiór naszej osoby, możliwość  nawiązania przyjaźni, znalezienia partnera czy pracy, robienia kariery. To od poziomu umiejętności społecznych zależy jakie sprawiamy wrażenie, czy posiadamy przyjaciół, jesteśmy akceptowani w grupie i w końcu od umiejętności społeczny zależy też nasza samoocena.

Czego uczy Trening Umiejętności Społecznych?

Trening Umiejętności Społecznych,  to swoista grupowa pomoc psychologiczna. TUS uczy tego, jak reagować na swoje emocje, jak komunikować się z innymi, jak współpracować w grupie, zawierać znajomości, inicjować rozmowy, reagować na krytykę, odmawiać, utrzymywać przyjaźnie. Uczy jak słuchać i zadawać pytania, jak dyskutować, jak radzić sobie z uczuciami, jak kontrolować złość, jak reagować na nieprzyjemne sytuacje.

Uczestnicy mogą obserwować siebie nawzajem, jak sobie radzą inni, jak rozwiązują problemy, jak okazują emocje. Dzięki obserwacji mogą uczyć się wybierać najlepsze rozwiązania. Wspólne, moderowane przez terapeutę zabawy i zadania, są świetną okazją do obserwacji, zauważenia i zaakceptowania różnic pomiędzy ludźmi, ich zachowaniem, reakcjami.

Udział w takich zajęciach powinien być poprzedzony konsultacją z terapeutą!

 

Mam nadzieję, że rozwiałam Wasze wątpliwości i udało mi się odpowiedzieć na Wasze pytania, które zaczęły do mnie spływać po opublikowaniu postu na IG a propos TUS’a. Te zajęcia, to jedne z wielu elementów, którymi wspieramy rozwój, niwelujemy deficyty i walczymy o lepsze samopoczucie Starszaka.

Według mnie, umiejętności społeczne są szalenie ważne, a ich brak może powodować wiele trudności. Są takie dzieci, które nie mają problemów w tym temacie. Są takie, które nadrobią te braki, są też takie, które bez żmudnego i konkretnego treningu będą miały z tym problem do końca życia.

Bo przecież umiejętności społeczne wpływają na poziom akceptacji dziecka przez środowisko społeczne, w którym się znajduje a przy okazji na samoocenę i poczucie własnej wartości.

Zauważcie, zwykle osoby z wysokim poziomem kompetencji społecznych są lepszymi pracownikami, szybciej awansują, łatwiej nawiązują kontakty, szybciej się adaptują, potrafią pracować w grupie i polubownie rozwiązywać konflikty.

Pamiętaj! Jeśli coś Cię niepokoi w rozwoju Twojego dziecka – skonsultuj się ze specjalistą, porozmawiaj o swoich obawach i wątpliwościach, uzyskaj odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.

A tak na marginesie, jesteście z nami na Instagramie?

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Tydzien zaczynamy z przytupem- dzieciaki w placówkach, nadrobiłam troszkę pracy, zjadłam pyszny obiad (na szczęście skończyło się już wszystko „ze świat” bo już miałam dość ?). Ale żeby nie było- zapomniałam o zajęciach Starszaka, chwyciłam tylko książkę w dłoń i biegiem na TUS’a ? oczywiście się spóźniliśmy ? ale przynajmniej mam co robić ? Znacie ta książkę, a może polecacie coś w temacie❓?❓ • • • #projwktrodzina #ksiazka #adhd #adhdparenting #adhdlife #adhdkids #life #srodajakponiedzialek #tus #treningumiejętnościspołecznych #zajeciadodatkowe #poszkole #ksiazkadlamamy #ksiazkadlarodzicow #bookstagrampl #polishmom #instamatka #instamatki #matkapolka #ksiazkoholik #czytam #czytaniejestsexy

Post udostępniony przez Projekt RODZINA (@projekt_rodzina)

 

PS. Jeśli jesteś rodzicem dziecka z zaburzeniami SI zapraszam Cię do mojej grupy na FB Zaburzenia integracji sensorycznej oczami rodzica – to grupa, na której wymieniamy się spostrzeżeniami, informacjami, patentami ale i otrzymujemy wsparcie od innych rodziców.

sciskam

0 0 votes
Article Rating
Tags:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x